Najczęstsze błędy na stronie internetowej: analiza SEO, UX i UI

Jakie są najczęstsze błędy na stronie internetowej? Czego nie lubią odbiorcy i co może im zakłócać swobodne przeglądanie witryny? Jak poprawić intuicyjność strony i zwiększyć konwersję? Przedstawiamy listę problemów, które mogą zniechęcać do przeglądania strony, a co za tym idzie – mogą stać na przeszkodzie w pozyskaniu nowych klientów, sprzedaży produktów i usług.

analiza strony internetowej

Pod koniec listopada daliśmy możliwość zgłoszenia strony internetowej do bezpłatnej analizy, polegającej na wskazaniu 10. rekomendacji optymalizujących www w zakresie SEO, UX i UI. Otrzymaliśmy 11 zgłoszeń – początkowo zakładaliśmy analizę pierwszych trzech, na zasadzie – kto pierwszy, ten lepszy. Nie chcieliśmy jednak pozostawić aż ośmiu osób, które się z nami skontaktowały, bez odpowiedzi. W związku z tym wedle kolejności zgłoszeń przeanalizowaliśmy każdą wskazaną witrynę. To podziękowanie za zaufanie i zwrócenie się z prośbą o pomoc we wskazaniu obszarów, które pomogą usprawnić działanie biznesu w sieci. 

Każda analiza zajęła średnio 3-4 godziny, które były poświęcone na poznanie witryny, przyjrzenie się konkurencji (aby rekomendacje był rzetelne, konieczne było sprawdzenie oferty, specyfiki branży, rozwiązań, jakie stosują pokrewne firmy), weryfikacja strony w rozmaitych narzędziach, pozwalających określić jej responsywność, szybkość ładowania, zawartość fraz kluczowych itd. Każda strona jest kopalnią wiedzy – zdarzały się takie, w których rekomendacji było dużo więcej niż 10, ale też zgłosili się właściciele rozbudowanych biznesów, w których strony są na zadowalającym poziomie, ale wymagają podpowiedzi w zakresie np. UX, obowiązujących trendów.

Do analizy zostały zgłoszone różne strony, m.in. kancelarii adwokackiej, fundacji, gabinetu fizjoterapii, dewelopera, radcy prawnego, artysty, fotografa, dietetyka. Każdy zgłaszający otrzymał prezentację, w której zostały wskazane obszary do poprawy wraz z rekomendowanymi rozwiązaniami. Nie posiadaliśmy danych do logowania na www, dlatego analiza nie dotyczyła części technicznej SEO – jednak wskazówki co do niej pojawiły się w dodatkowych rekomendacjach, zachęcając tym samym do przyjrzenia się kwestiom takim, jak: wykorzystanie potencjału meta-tagów, używanie słów kluczowych w nagłówkach H1 i H2, linkowanie wewnętrzne, analiza ruchu dzięki Google Analytics.

Poniżej lista najczęstszych błędów, jakie najczęściej pojawiały się w analizach:

  • wolne ładowanie strony: najczęstszym problemem okazywały się duże zdjęcia i grafiki na www, a także wtyczki, które również wpływały na czas ładowania witryny
  • brak content marketingu: czyli treści, których po prostu brakowało lub które nie zawierały fraz kluczowych, przez co marnowany był potencjał dotyczący pozycjonowania i zdobycia zwiększenia ruchu organicznego
  • brak certyfikatu SSL: protokół szyfrujący ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników na stronie. Internauci widzą komunikat o niezabezpieczonej stronie, co w konsekwencji może skutkować ich obawą przed wejściem czy chodzeniem po stronie, co w konsekwencji dla jej właściciela może oznaczać zniechęcenie do zapoznania się z treściami, ofertą – po prostu zamknięcie strony
  • ślepota bannerowa: czyli zjawisko ignorowania przez internautów reklam, pop-upów, okienek na stronie internetowej. Dochodzi do sytuacji przeciwnej niż zamierzano – zamiast zwrócić uwagę użytkownika i zachęcić do sięgnięcia po więcej informacji, ten jak najszybciej ucieka, scrollując lub wychodząc zupełnie z witryny
  • brak CTA: czyli zachęcenia do wykonania działania przez użytkownika
  • brak galerii: podstrona, w której użytkownik może obejrzeć realizacje, zdjęcia posiłków, prace artystyczne, fotografie z sesji zdjęciowych, cieszą się dużym zainteresowaniem, dlatego warto uzupełnić stronę o takie “portfolio”
  • wdrożenie rozwiązań – z podkreśleniem, by nie były one nachalne – typu newsletter, popup
  • uzupełnienie strony o FAQ – czyli odpowiedzi na najważniejsze pytania, które dodatkowo pełnią funkcję content marketingu, działając na pozycjonowanie strony

Dziękujemy za każdą wiadomość – cieszymy się, że mogliśmy podpowiedzieć rozwiązania, które realnie wpłyną na poprawę jakości strony internetowej. Mamy też nadzieję, że poniższe wskazówki będą pomocne dla innych, że znajdą podpowiedzi również dla swoich stron internetowych.

W przypadku chęci konsultacji, pytań, jesteśmy do dyspozycji: hanna@komuczemu.pl oraz pod numerem 603 183 129. Wiadomości można wysyłać także poprzez media społecznościowe: Facebook, Instagram, LinkedIn czy WhatsApp.

Chcesz rozpocząć współpracę? Skontaktuj się z nami: 
hanna@komuczemu.pl
kom. 603 183 129