Ile waży słowo? Copywriting krok po kroku

Czy warto inwestować w teksty na stronie internetowej? O czym najlepiej pisać na www? Teksty pod SEO – jak je napisać? Pytania można mnożyć, odpowiedź jest jedna: treści warto, a nawet trzeba pisać, jeśli chce się osiągnąć wyniki. 

teksty na www seo pozycjonowanie

Pytanie kolejne – czym są wyniki? Ostatecznie jest to zakup produktu lub skorzystanie z usługi, co przekłada się bezpośrednio na sukces biznesowy. Aby tak się jednak stało, zwykle trzeba się napracować. Wynikiem mogą być zatem wyświetlenia strony, relatywnie długi czas spędzony na czytaniu artykułu, wzbudzenie zainteresowania firmą, zaciekawienie ofertą, aspekt edukacyjny, analizy i raporty, świeże informacje, dzięki którym użytkownicy się nami zainteresowali. Wynik oznacza realizację planu. Jeśli było nim zdobycie leadów poprzez wypełnienie formularza i się udało – mamy powód do radości, nasze działania pozwoliły osiągnąć cel. Zaraz zaraz, ale co oznaczają “działania”?

Copywriting – najpierw strategia

Idźmy dalej – działania w przypadku copywritingu to teksty, które zamieścimy w naszej komunikacji. Może to być strona internetowa, media społecznościowe, mailing, reklama. Krótkie i długie formy, które – w skrócie – mają zaciekawić i doprowadzić do reakcji. Często nie jest to kwestia “złotego strzału”, czyli jednorazowego opracowania komunikatu, który zdziała cuda. Gdy naszym celem jest zdobycie klienta, w zależności od produktu, potrzeba mniej lub więcej czasu. Musimy o sobie przypominać, pokazywać się, dostosować tekst, zdjęcia, grafiki, reklamy. Naszym celem powinno być zawiązanie relacji, w konsekwencji której zrealizujemy swój cel biznesowy. 

Strategia dla copywritingu powinna zawierać realne cele – jeśli trudno je określić, zacznijmy ją budować metodą małych kroków. Dobre opisanie biznesu, produktów, usług i możliwości ma dwa podstawowe cele – dzięki nim pracujemy nad jak najlepszą pozycją w wyszukiwarce Google, oraz wyjaśniamy swój biznes, usługi, produkty. Dzięki wyjaśnieniu ograniczymy liczbę zbędnych zapytań i lepiej dotrzemy do naszej grupy docelowej. 

Krok pierwszy – określ tematykę

Każdy biznes rządzi się swoimi prawami – jeden wymaga dużej aktywności w sieci, inny dobrego copy strony i aktualizacji. Trzeba zatem zdefiniować potrzeby, prześledzić konkurencję, wywęszyć, co się dzieje na rynku i… być o krok dalej. 

Odświeżanie i aktualizacja strony internetowej są niezwykle ważne – uzupełnienie galerii, aktualności z życia firmy, nowe wpisy na blogu. Strona musi “żyć”, musimy zachęcić do chodzenia po niej, poznawania, czytania, oglądania. W ten sposób nawiązujemy relacje, zaciekawiamy, a w przypadku bloga, filmików, galerii zdjęć czy podcastów – również edukujemy i gromadzimy unikalną treść.

Krok drugi – bądź oryginalny

Biznesów takich jak Twój może być w sieci wiele – podobna oferta, podobny zakres działania, podobny okres funkcjonowania na rynku, obsługiwane branże, cennik usług. Jak zatem się wyróżnić? Własną treścią! Dosłownie – pisząc bloga lub uzupełniając aktualności, publikując nagrania, podcasty. To Cię wyróżni i wpłynie na atrakcyjność strony.

Podobnie z każdym innym obszarem, w którym się pojawisz – jeśli będą to media społecznościowe, oprócz aktywności, trzeba mieć na siebie pomysł, znaleźć sposób, by zainteresować odbiorców – w szczególności tych, na których uwadze nam zależy. 

Treści powinny być przemyślane – napisane poprawnym językiem, interesujące, aktualne. Ważna jest też wiarygodność – czytelnik szybko wyczuje brak szczerości lub oszustwo.

Teksty na stronie internetowej są niezbędne, by pojawić się w wyszukiwarce Googla. Użycie fraz kluczowych (SEO), które w skrócie – odpowiadają tekstom wpisywanym przez naszych potencjalnych klientów w wyszukiwarce, pomogą w zdobyciu jak najlepszej pozycji w Googlu, co może przełożyć się bezpośrednio na biznes.

Krok trzeci – zacznij pisać!

Najgorzej zacząć – odkładamy do szuflady kolejne pomysły, artykuł na bloga zmieniamy po raz dziesiąty, bo ciągle nie jest ostatecznie gotowy, wciąż czegoś mu brakuje. Denerwujemy się widząc, jak konkurencja mknie do przodu, a my wciąż nie potrafimy wystartować. Czujemy, że musimy coś dopracować, zmienić, poprawić. Tygodnie mijają, frustracja rośnie. Rada jest prosta – trzeba zacząć. Bez tego nigdy nie zrobimy postępu, nie zbierzemy doświadczenia. Warto otworzyć się na komentarze – te merytoryczne pozwolą nam zrobić krok naprzód, czyli wyciągnąć wnioski i wprowadzić uwagi w przyszłości. 

W pisaniu zdecydowanie pomaga też czytanie. Nie tylko po to, by poszerzyć wiedzę, ale z uwagi na warsztat. Ryszard Kapuściński powiedział, że aby napisać stroną, trzeba przeczytać sto stron. To bardzo trafne określenie – wiedza i pokora, styl pisania i poprawność językowa oraz to, to najcenniejsze – doświadczenie innych.

Jeśli z pisaniem nie jest Ci po drodze, skup się na tym, co robisz najlepiej, a copywriting przekaż tym, którzy się na nim znają. Zdobycie warsztatu i doświadczenia wymaga czasu, a jego wciąż brakuje, dlatego warto przekazać temat uzupełnienia lub stworzenia tekstów na stronę internetową profesjonalistom.